Nelson , New Zealand

Efter att slingrat mig upp och ner och lyckats bli åksjuk på kuppen (jag har blivit värsta oldie...åksjuk, sjösjuk höjdskräck... ) längst gröna täckta berg med vita fläckar av får ...får överallt  om inte får så är det kossor och kaniner... otroligt vackert men vem tänker på det när man mår illa!
Väl framme i Nelson checkade jag in på vandrahemmet mitt i stan och tog mig den vanliga vandringen runt i kring för att lokalisera mig i området - första natten blev en katastrof sov i samma rum som ett tröskvärk!
Hujeda mig  hur kan någon snarka så ... efter att funnit mina öronproppar i mörket så kunde jag åter igen sjunka ner till en härlig sömn o jag unnade mig en riktigt sleepin! Väl unnat av mig!

Första dagen i Nelson ....mmmm sol ... men vad är värmen - det är som en vår dag hemma så snart man kommer i skuggan så förvandlas man till en isbit... jag är ju som sagt var inte så varmblodad av mig...så fleecetröjan är inte borta. On / off .Men en vacker dag att strosa runt i Nelson...kanon charmig stad...cafeer pubar och butiker och  något som slog mig var ...det är ju jul snart... vart är julhysterin? antingen tror man på tomten här i New Zealand och hoppas tomten ordnar alla klappar ... för det verkar då inte som om någon shoppar loss här.
Här lullar man runt på gatorna som om det vore vilken helg som helst ... istället för någon Frälsningsarme's kör som står och nynnar julsånger så är det en liten kille som spelar country runt hörnet!
Men det finns lite jul dekorationer iallafall så helt om inte går det att unvika att det är julhelg.
Efter att strosat gata upp och ner i Nelson besökt kyrkan och de gröna parkerna så var det gjort  - bestämde mig för att göra något åt min kalufs och bli julefin - och tog en drop in till frissan...betalade 100kr för en helt ok klippning. Sanna priser borde vi ha hemma... ett par cm kortare tog jag mig till The House of Ales för att njuta av en go'mums bit mat och ett par öl innan jag fick löpa till apoteket införskaffa mig både åksjuke och sjösjuke tabletter inför morgondagen!!! efter den har resan kommer jag vara ett resandeapotek! Ska nämligen besöka Abel Tasman National Park- oundvikligt att besöka utan ut på en havsaktivitet så det är bäst att försoka vara på den säkra sidan.
------------------------------------------------------------------------------------------------

Andra dagen i Nelson var jag alltså inbokad på en tur till Absel Tasman National Park... rena himmelriket enligt broshyrerna... med ett par åk/sjö sjuketabletter i magen jag ska jag nog klara av det här...ett måste när man är i Nelson.
Träffade ett par andra singel backpacker på bussen till parken och vi skapade snart ett vandringsteam , Mr Netherlands och Miss Germany x 2.
Väl framme vid Kaiteriteri knallade vi på ett monster igen.... trots rejält med vågor så lyckades jag hålla mig utan hinken denna gång...jag börjar bli som en riktig sjöman. Båten tog oss längst kusten norr mot Torrent Bay där vi blev avdumpade för att börja var 4tim vandring tillbaks mot Marahau.
Det var vi fyra amatör skogsmullar med dagspackning sen var det eliten som var ute - Abel Tasman National Park är paradiset för skogsmullar med 4dgr packning ..... det kryllade av dem!
Själv är jag för bekväm för att bara runt på min packning så en dagstur räcker gott och väl för mig.... med risken att bli strandsatt i en liten by utan tillgång till internet och civilation över jul - den risken tar jag inte!
Vädret var ett mysterium- det regna det var mulet sen var det sol och varmt så det var ett ständigt på och av med kläder under vandringen längst kuststigen.
Vacker natur och trevligt sällskap lullade vi runt där i godan ro att vi hade gott om tid..det stod sa i broshyren... en avslappnad promenad med tid att ligga på stranden och lapa in sol ( självklart stod det som spön i backen när vi kom fram till stranden).
Men efter två timmars lullande insåg vi att vi var tvugna att öka takten för att hinna med bussen tillbaks till Nelson. Så vi kom tillbaks 5min innan bussen gick... vart tog den avslappande vandringen vagen!

        

Väl slut efter en heldag i friska luften en 1/2flaska rödvin och lite Thaimat blev jag att prata med en äldre dam frn Australien som hade bekymmer att lokalisera min engelska dialekt. Inte den enda som har haft det under resansgång.
Väl insjuken i en skön sömn vaknade jag självklart framåt 04 på Julaftonsmorgon av att tröskvärket kört igång igen och damen från Australien satt upp i sängen och stirrade hopplöst på tröskvärket! Jag hade iallafall öronproppar - med kudden över huvudet så somnade jag så småningom in igen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback