Magnetic Island, Townville

Efter att tagit Greyhound Bus ner till Townville tog jag färjan över till Magnetic Island och hamnade vid Bungalow Bay Koala Village alldeles next to Hourseshoe Bay .
Bodde i bungalows kanon mysigt och 5min promenad till stranden och 20m till poolen...kan det bli bättre.
Första dagen gick jag en sk wildlife tour och fick hålla i en liten croc och kramas med en koala...som for den delen är väldigt söt men stinker något kopiöst!!
Sen tog jag på mig vandringskängerna och tog en långpromenad på en av öns alla walking tracks och där sprang jag på kändisar -  Annebell och Nicole från Schweitz som jag har om och om igen sprungit på ända sen i Alice Spring så vi tog slag i sak och gick en tur ihop för att sen svalka oss med en liten öl åter igen.
Magnetic Island är en typiskt turist ö och det finns inte så mycket att göra mer än sol bad snorkling och vandring sen det vanliga pubandet... valde att stanna i tre natter på ön innan jag drog på mig ryggsäcken igen för att ta mig vidare ner till Airlie Beach.

Cairns ( Cape Tribulation & Daintree Rainforest )

Sliten efter bussresan från Alice Spring men det hindra inte oss från Dessert Venture turen att mötas upp för en öl innan man stupade i sängen.
Första dagen ägnade jag till att strosa runt och bekanta mig med staden...kanon mysig stad men tyvärr känns det som om man kommit till Kanarieöarna. Väldigt turist och här har jag gått och klagat att jag inte träffat några svenskar!de måste ha haft rea på flygbiljetter till Cairns från Skåne! Mekka för skåningarna är nu Cairns.
Hamnade efter ett par timmars strosande och risken för att spendera onödiga pengar på shopping vid stans pool - jo det finns en strande men tyvärr går det inte att bada där pga att det är "sunkstrand " och utan att få sallskap av krokodiler så jag höll mig till poolen + 1000tals andra.
Fick sällskap av mina resekamrater och där hängde vi tills vi såg ut som kräftor och avslutade dagen med en pubrunda innan vi alla skulle skiljas åt - själv hade jag en tidig morgon som väntade för det bar iväg (
http://www.tropicalhorizonstours.com.au/site/cape-tribulation/)  till Cape Tribulation och Dainetree Rainforest som ligger strax norr om Carins. Kanon vackert och jag hade en kanon dag - träffade en jätte trevlig "dam" från Brisbane samt hade en kanon rolig guied som gjorde dagen ännu roligare. Vi tog bussen upp genom Port Douglas och vi gjorde ett stop för att besöka Mossman River Gorge sen fortsatte vi för att göra en batcruise pa Daintree River för att se fåglar,krokodiler och grodor innan vi kom upp till Cape Tribulation där vi åt lunch och strosade längst stranden och njöt av atmosfären där regnskog möter sandstrand. Sen var de dax att inte regnskogen igen som är helt gudomligt att strosa runt i. Sen var det att åter ta sig till Cairns för att stupa i säng.
Tredje dagen jag spenderade  gjorde jag åter vid poolen ... billigaste alternativet - det blåser måttligt så det är riktigt skönt att ligga där och med min erfarenhet så vet jag att det inte är en hit att snorkla. Får min dos av snorkling i Barrier Reef när jag intar Whitsunday Island om en vecka.
Sprang in i John ( Skotte )på stan -en av mina resekamrater från Desert Venture Tour och vi tillbringade resten av kvällen som man gör i skottland...på puben samt slog ihjäl tiden vid poolen dagen efter. Åter packat väskan för att inta Magnetic Island.
See ya'

Alice Spring -Boulia-Hughenden- Cairns

Åter igen på bussen... (
www.desertventurer.com.au.)   denna gång bär det iväg 80 mil första dagen rätt ut i öknen och första dagen ägnade vi mesta dels åt att sitta i bussen och stirra ut i öknen -en del bushie stopp längst vägen det var väl allt. Bussen denna gång var en coachbus och vi var hela 27st på denna tur vilket innebär att det var lite svårare att få konakt med folk det blev mest de som satt runt i kring en och jag skaffade mig ganska snart ett par resekamrater... två irländare, en italienare och en skotte... Första natten övernattade vi på en Cattle Station... och ja det var mer eller mindre en gård mitt ute i öknen...helt otroligt att man kan leva så där ( 3 1/2tim till närmsta pub)... vi åt middag framför elden och drönade i säng vid 22 tiden då elektrisiteten stängdes av. Tidig start på andra dagen... men det har det vart enda sen jag började resan! och åter igen en dag i bussen men "endast" 70mil men ett avbrott då vi njöt av utsikten från en klippa och fick en visning av orginal aboriginal konst. Övernattade på ett "hotell" men det var mer som ett vandra hem...men nu hade vi tillgång till en bar och i det sällskapet man var i så blev det att man hängde i baren - har dock lärt mig av mina misstag och slutade i tid denna gång för att orka med att åter igen vara allert och pigg för att inta sista dagen på bussen då vi gjorde ensast 65mil... har nu åkt genom bush, öknen och mot regnskog och vi gjorde ett stopp för att göra en vandring i Wooroonooren National Park ( regnskog) doppade oss vid ett vattenfall innan vi kom in på slutspurten med bussen till Cairns. Slutkörd efter tre dagar på bussen men jag är ändå glad att jag valde buss istället för flyg för att få ta del av the real outback.

Alice Spring - Kings Canyon/Uluru/Kata Tjuta

Åter tillbaks till Alice Spring efter 3 1/2 dag på tur med Wayward Bus... ( http://www.waywardbus.com.au/justthecentre.html )  forsta dagen ägnade vi mesta dels i bussen genom "öknen/bushen" för att ta oss ner till Kings Canyon där vi campade över natten... kanon mysigt för vi sov under bar himmel i en sk."swag" ( typ madrass med fodral) men det var för varmt att krypa ner så man låg uppe på och njöt av värmen och  stjärnhimmeln. Andra dagen började tidigt... uppställning kl:04.30 för att packa i hop och ta oss till Kings Canyon för en 3tim vandring...kanon vackert... det var +30C när vi började kl:06 och när vi kom tillbaks var det +38C. Lagom mör av värmen sol och vandring så fortsatte färden upp till Uluru ( Ayers Rock) där vi såg fram emot solnedgången men vilken solnedgång det blev!! det blev en sandstorm i stället och vi roade oss till att se på när vinglas och bordsdukar for om vart annat för en del bussresenärer.Det blev olidligt att vara kvar och med sand i öronen tog vi oss till campingen för att slå läger för natten. Vilken natt det blev... det drog över ett riktigt rejält åskväder mitt i natten ... det blev inte mycket sömn den natten... det var åskan och blixten som underhöll och sen kom regnet...man sov i en vattenpöl helt plötsligt... jisses då blev det action- alla trängdes under matbordet de få återstående timmarna så tredje dagen var man bra trött och kinkig - uppställning kl.05 för att ta oss ut till Uluru och avnjuta frukost vid soluppgången. Sen ägnade vi oss att gå runt Uluru (9km) i värmen... sen var det för varmt för att vara ute så vi tog ett break för lunch och bada i en pool innan vi forsatte till Kata Tjuta som är en lite mindre känd klippa ... där gick vi en kortare vandring pga. värmen innan vi tog oss tillbaks till Uluru för att göra ett nytt försök att se solnedgången och denna gång lyckades vi .... och tusentals till ...vilket turist jippo. Fjärde dagen började lika tidigt som de andra för att ta oss tillbaks till Alice Spring. Har nu tvättat och packat om....ska ut och ta en öl med mina resekamrater från turen innan jag ska i säng för att åter igen kliva upp tidigt i morgon och ta mig med en busstur i 3 dagar genom öknen till Cairns och börja min resa längst östkusten. Tjingeling!!!

Darwin ( Kakadu Nat.Park+Litchfield Nat.Park)

Vad ska man säga om Darwin....det känns inte som om det finns något centrum... något som utmärker det -varken hamnen eller någon speciell byggnad. Man kan inte ens hitta ett riktigt vykort som har något som utmärker Darwin men ända så gillar jag staden på något sätt... lay back tempo och kan det bero på att det är så nära till en Irlandsk pub som ligger 50m från vändrahemmet...där jag hamnade för ett par öl och hopp om att bli ner kyld - kvälmigt varmt i Darwin när jag landade på flygplatsen..eftersom jag endast hade två dagar på mig att göra Darwin så var det att ligga i redan från första stund...så fort jag checkat in och bokade in mig på två olika endagasturer de följande dagarna innan jag utforskade Darwin stad..... vilket gick för visso ganska fort. Har blivit varnad under resans gång att man inte ska gå ensam i Darwin och Broome  pga aborignals som kommit lite snett i samhället och kan skapa lite problem och visst ser man dem ligga under ett träd dränkt i spritångor men det är som vilket annat A-lag som helst - men för att vara på den säkra sidan så utsätter jag mig inte för några nattvandringar... och det är a'la tur det för det var minsann att gå upp i ottan när jag skulle iväg på min första tur till Kakadu National Park.Tvyärr vart jag lite besviken på denna tur - nog för att Kakadu National Park är enorm stor och det tar dagar att utforska den men den lilla mumsbit jag fick under en dag ja den var inte tillräcklig så att jag kommer att åka tillbaks. Det som var bra med resan var dock en båt tur som vi gjorde på South Aligator River för att utforska fågel livet ( japp Anna som fågelskådare!!) och krokodiler och vploppade det upp som ubåtar... enormt vacker natur  och intressant djurliv. Resten av dagen ägnade vi åt ett Aboriginal Museum  (vilket var riktigt intressant) och en vandring längst en klippa för att se orginal målningar av aboriginals. I +43C så hoppade jag gladerligen ner i en pool som vi passerade vid ett av alla stop vi gjorde för att coola ner mig ....men tyvärr var det varmare i poolen och mitt försök misslyckades totalt. Enormt vackert är det dock här uppe i Northern Territory - grönt och plaskigt!!! Regnperioden är just till att börja och jag kan tänka mig att det är enormt vackert när vatten nivån stiger ännu mer.Andra dagen då jag begav mig iväg på en tur till Litchfields National Park blev betydligt bättre- dels för att det inte var lika varmt (+38C) först gjorde vi en båt tur på Adelaide River för att se Saltwater Crock's hoppa..själv hade jag tagit till en säkerhetsåtergärd och placerat mig mellan en fet amerikan och en tysk - dels för amerikanen säkerligen ser mumsigare ut än mig och tydligen är tyskar populära mumsbitar hos the "crocks"- alla "olyckor" som hänt med turister har tydligen vart tyskar. Efter en timme på en båt i värmen placerade vi oss i en kall buss och tog oss ner till Litchfields Park för att åter igen beundra omgivningen och bada i vattenfall( Wangi Falls & Florence Falls).Enormt varmt! vackert och avkopplande men den här fuktigheten musten ur mig! Har nu packat väskan ( åter igen!! ) med fuktiga kläder för att hoppa på flyget ner till Alice Spring. Ska åter igen ut i vildmarken för att campa i tre dagar.... See ya' mates!

Broome

Värmen och luftfuktigheten knockade ner mig totalt under de två dagar jag spenderade i Broome.... lyckades dock besöka Cabel Beach och Gantheaume Point för solnedgången samt strosade svettande runt i Broome stad tills det var olidligt- resten av min vistelse ägnade jag springade mellan poolen ( pga av badförbud i havet ) och baren på Kimberly Klub YHA ( för att det var för varmt att ta sig till någon annan bar). Mer eller mindre två dagars gammalt hederligt turistande!

Exmouth-Broome (Auski-Pardoo)

Medans ni svär över de första frost nätterna och att få skrapa is på rutorna svär jag åt värmen!! Lite för varmt emellan åt. Lamnade Exmouth med ny driver och relativt nytt gäng...i stortsett hela första dagen ägnade vi i bussen... +35C och raksträcka! tack o lov för air condition (som brakade ihop andra dagen!!) Eftersom regnperioden har börjat i regionen så är det lågsäsong norröver..och man kan mer eller mindre säga att jag åker emot strömmen...folk flyr Broome och Darwin för att det är för hett och tropiskt klimat - där av så få som tar sig norröver denna period och i bussen var vi endast tre stycken på denna tur... jag och Bernie samt Kristin en hippie tysk +50 skulle de närmsta dagarna bussa med hjälp av tourguiden Wes ta oss från Exmouth mot Broome...efter 90 mil första dagen i bussen så tyvärr gick tiden att chattra och att beskåda lätterna vi passerade... de få stopp vi gjorde för att sträcka på benen slog värmen emot oss...det blev att man satt i bussen ända...olidligt varmt - vi övernattade första natten i bushen vid Auski... Andra dagen begav vi oss tidigt ut till Karijini National Park för att göra en vandring genom Dales Gorge.Helt otroligt vackert och varmt!! Svetten sprutade och klockan var bara 7 på morgon och olidligt varmt... vi klättrade ner i dalen och tog ett dopp i ett av vattenfall hålorna... jätte vackert och det skulle kunna vart hur romantiskt som helst men hur romantiskt kan det bli me tv oldies och en aussie...efter att ha plaskat runt och kylt ner oss forsatte vi vår vandring och efter fler timmars vandring var det dax att plaska i en annan "pool". Nog har jag fått kontakt med en och annan maffig spindel men denna vandring var rena rama spindelsafari... bra trött och svettig efter att ha klättrat upp igen för att packa in oss i bussen som nu inte har någon air condition !! for vi ytterligare 50 mil och lyckades komma genom en bushfire innan vi kom passerade Port Hedland och  forsatte till Pardoo( Cattle station ) där vi stannade för natten på en farm. Hann lagomt fram för att ta oss till stranden och njuta av en kall öl och solnedgangen...samt alla krabbor som tagit sig upp på strandklipporna... otrolig upplevelse. Efter att avnjutigt en äkta australiensisk stew (man vill nog inte veta vad den innehöll) så stupade vi i säng för att sista dagen ta oss till 80 Mile Beach.... tyvärr råder de badförbud på stränderna från November...pga av jelly boxes och sing ray. Så tyvärr blev det inget dopp men vi fick iallafall vandra lite på stranden tills vi inte pallade något mer pga hetta... sen var det raka vägen in till Broome och till vandrahemmet där vi slängde oss i poolen och baren!!
Jag har svalt tillräckligt med saltvatten så för mig passar poolen bra den närmsta månaden.

Exmouth

Jag måste säga att jag fick en mindre chock när jag kom till Exmouth hade förvantat mig en större stad.När man tittar på kartan ser den relativt stor ut men verkligheten är något annat...Hedemora är rena rama himmelriket jämnfört med denna stad...fast vi har ju inte Ningaloo Reef det var ju den haken också...

Efter att bytt ut Sarah och Helen till en Bernard (+50 kanadesisk dykar freak med lite kvinnliga sidor) så skruttade jag iväg på Scooter Safari med hjälp av guiden Tim första dagen.. hel häftigt - varmt och skönt trots +35C värme eftersom det var en ordentlig vind .. fick verkligen hålla i styret för att inte blåsa av. Som tur var är det inte alltför mycket trafik så det flöt på riktigt bra men att köra på vänster sida är alltid lite komplicerat... nu fanns det dock inte några trafikljus ( det har jag inte sett sen vi lämnade Perth ) eller rondell så det gick fin fint trots att det fanns en korsning!! Ägnade dagen att snorkla i Ningaloo reef vid de diverse stränder längst var 8 mil rutt..tyvärr var det lite för windy för en ikke allt för van snorklare som jag är och inte nog med det -jag blir himla lätt sjösjuk så efter att ha guppat runt en timme och mått bra dåligt och svalt hela Indiska Oceanen så plaskade jag till land för att återhämta mig på stranden och njuta av solen istället. Vi gjorde även ett stopp vid  Malgrove Bay där vi vakade genom vattnet för att få se sköldpaddor,haj och sing rays - himla spännande och imponerande bara en meter ifrån en. Efter att vakat genom vattnet i flera timmar var man måttligt solbränd och slut i benen..jag var dessutom ganska blöt! När de säger att vattnet går bara till knän så går det till midjan på mig så jag hade ett par genom blöta shorts att blåsa ur på scootern på väg tillbaks till en efterlängtad öl.

Andra dagen var det minst lika varm +35C--38C och jag hade beslutat mig för att göra Exmouth men eftersom det blev snart gjort så ägnade jag resterande delen av dagen i poolen och samla krafter till kommande tur upp mot Broome.