Hong Kong

Efter 12tim flygresa via Sydney kom jag till Hong Kong - en hel dag har jag blivit upp passad av Quantas personal,har inte gjort något annat än att ätit och tittat på film. Med 19kg på ryggen och 5kg på "mag"säcken stod jag förvirrad utanför Hong Kong's flygplats och fundera pa va' fan jag gör här?
1) alla går i vinterjackor och sjalar - varför? ( det ar tydligen inte sommar har! )
2) tokmycket folk
3) de pratar ett obegripligt språk
Efter att kommunicerat med en kines som inte pratade engelska vid buss service centralen lyckades jag få en biljett och en karta i handen iallafall... man får va' glad för det lilla!
På bussen mot stan satt jag mer förvirrad än tidigare och arg på mig själv att jag inte hoppade på tåget eller tog direkt transport till hotellet... men nej då... - fick inte med mig så mycket av omgivningen då jag var mer upptagen att koncentrera mig på att notera vart vi var och vart jag skulle kliva av...  destination Mong Kok.
Mitt i smeten stod jag .. med min packning och miljoner kineser som rusar fram....med karta i handen ( tack o lov för 80talets OL skola! ) fram med armbågarna och börja knalla...det visade sig att Mong Kok är mekkat av shopping på kvälls och nattetid...full upp att halla koll pa packning, folk karta traskade jag runt, runt runt och lyckades tillslut hitta hotellet. ( gick en liten omväg...men men)
Hotellet bokade jag på internet för en månad såg kalas ut då!!! men det var en ren ram besvikelse...11:våningen ( hoppas det bara inte börja brinna!) det minsta rummet man kan bygga här med en hård säng en tv fran 50talet ( ljuger inte-exploderar nog snart) med 4 kanaler varav 1 på engelska... men vart tog mitt bad vägen?!?
Har har jag gått och längtat efter mitt hotell rum med bad och jag skulle verkligen njuta av lyx! 
Släpat med mig en flaska rött från NZ som jag skulle njuta av i badet.. Snyft...det visade sig vara korridors badrum!
Ingen ide att klaga för jag har tillräckligt med problem med min bokning då de har tagit dubbelt betalt på mitt kreditkort så jag har kämpat i 3v på att få tillbaks pengar.
Efter en dusch hamnade jag på min säng med min flaska kändes det lite bättre... det kunde ju trots allt vara värre-jag slipper ju iallafall att säga go'natt till någon främmande människa var natt!
Inte nog med det...ett anslag i hissen visade att de skulle ha Pestsanering på tisdagen i alla rum.... så allt ska vara ner packat i väskan! Fattas väl bara det - Välkommen till Hong Kong Anna!

         


Första dagen i Hong Kong - tog jag och promenerade ner till hamnen för att promenera längst the Avenue of Stars...typ Hong Kong's svar på  Hollywoods Walk of fame.
Där kom en gamal indier fram till mig och började prata om att jag klädde mig smart och att jag hade bra hälsa!! va i hela friden tänkte jag... men sen tog han ett papper o så skrev han något o så knölade han i hop det o la det i min hand.... sen började han prata om hur jag var som person...hade det på känn att han var en fortune-teller.... han frågade hur gammal jag var och vad min favorit blomma hette.... när jag svara så sa han att jag skulle öppna lappen.... jag vart chockad.... mitt födelseår datum o månad samt min favorit blomma stod på lappen!
Hann inte tänka så mycket mer för sen kom en vakt gapande och den stackars indiern försvann löpande ?!!  hade gärnat fortsatt prata me' gubben för ni som känner mig vet ju att jag har ett stort intresse för det. Hur som haver där stod jag som ett frågetecken... och fundersam.
Få se om jag tar och försöker leta reda på den där gubben senare i veckan... hade vart spännande att höra mer om vad han har att säga om min framtid... och det som vart! men det var skrämmande att höra det han hann säga på den lilla stunden vi pratades vid.
Tog mig i kragen och vandrade upp mot  Kwolooo igen för att ta t-banan till Wong Tai sin för att besöka Templet där.... my god! det var ju rena rama majbrasan där!!! massvis med folk och rökelse så man vart alldeles vimelkantig. Man tänder tydligen rökelser och tar med sig massa frukt och mat så ligger man där och ber o sen packar man i hop o åker hem!  När jag ända hade begett mig ut till Wong Tai Sin så tog jag mit en tur till Diamond Hill för att besöka Chi Lin Nunnery...ett lite nunne-tempel samt en otroligt vacker park...

  

Andra dagen i Hong Kong hade jag bokat in mig på en guided tur -  behövde träffa lite folk som pratade engelska...Jag är förvånad att det inte pratas mer engelska här .... med tanke på att det vart en engelsk koloni...har inte träffat många som pratar engelska....Nå väl på min tur träffade jag ett gäng engelskmän och australienare så jag fick prata av mig lite.
Vi besökte en av lokal invanarnas tempel  Chuk Lam Sim Yuen...som inte så mycket turister åker till....och fick en lektion om religionen. Lärorikt för jag har då inte vart vaken på religion lektionerna under skoltiden.
Sen gjorde vi ett besök till en gamal by  för att se hur de bor på "landsbyggden" ( det finns knappt någon landsbyggd) där stod gamla tanter från +80 till dödsvarning i hattar o gapa...photo photo!!! 10$ 10$ ....tydligen är de riktiga modeller! Sen fortsatte vi till gränsen mellan Hong Kong och Kina för lite foton innan vi åkte till Önsketrädet -där skriver man ner sin önskan på ett papper och hänger runt ett träd....tydligen ska önskan slå in! det är bara o sitta o vänta då rå!

Hong Kong ligger ju som sagt var i en enda dimma känns det som...det luktar fan! Har efter två dagar här fortfarande inte gett mig på kinamat!!! en skam men det stinker fan i den har stan o det stinker äcklig mat man ser hur de sitter och jobbar utanför på gatan med färskvaror... hänger kycklingar o skit i fönstrena...nej du jag vågar inte käka kina mat här eller...sånna fall ska det vara på en fin flott restaurang.... går mest runt med en spya i halsen när jag paserar ett gatukök....det kan ju bli en och en annan .... det är lite för mycket av allt här!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback