Darwin ( Kakadu Nat.Park+Litchfield Nat.Park)

Vad ska man säga om Darwin....det känns inte som om det finns något centrum... något som utmärker det -varken hamnen eller någon speciell byggnad. Man kan inte ens hitta ett riktigt vykort som har något som utmärker Darwin men ända så gillar jag staden på något sätt... lay back tempo och kan det bero på att det är så nära till en Irlandsk pub som ligger 50m från vändrahemmet...där jag hamnade för ett par öl och hopp om att bli ner kyld - kvälmigt varmt i Darwin när jag landade på flygplatsen..eftersom jag endast hade två dagar på mig att göra Darwin så var det att ligga i redan från första stund...så fort jag checkat in och bokade in mig på två olika endagasturer de följande dagarna innan jag utforskade Darwin stad..... vilket gick för visso ganska fort. Har blivit varnad under resans gång att man inte ska gå ensam i Darwin och Broome  pga aborignals som kommit lite snett i samhället och kan skapa lite problem och visst ser man dem ligga under ett träd dränkt i spritångor men det är som vilket annat A-lag som helst - men för att vara på den säkra sidan så utsätter jag mig inte för några nattvandringar... och det är a'la tur det för det var minsann att gå upp i ottan när jag skulle iväg på min första tur till Kakadu National Park.Tvyärr vart jag lite besviken på denna tur - nog för att Kakadu National Park är enorm stor och det tar dagar att utforska den men den lilla mumsbit jag fick under en dag ja den var inte tillräcklig så att jag kommer att åka tillbaks. Det som var bra med resan var dock en båt tur som vi gjorde på South Aligator River för att utforska fågel livet ( japp Anna som fågelskådare!!) och krokodiler och vploppade det upp som ubåtar... enormt vacker natur  och intressant djurliv. Resten av dagen ägnade vi åt ett Aboriginal Museum  (vilket var riktigt intressant) och en vandring längst en klippa för att se orginal målningar av aboriginals. I +43C så hoppade jag gladerligen ner i en pool som vi passerade vid ett av alla stop vi gjorde för att coola ner mig ....men tyvärr var det varmare i poolen och mitt försök misslyckades totalt. Enormt vackert är det dock här uppe i Northern Territory - grönt och plaskigt!!! Regnperioden är just till att börja och jag kan tänka mig att det är enormt vackert när vatten nivån stiger ännu mer.Andra dagen då jag begav mig iväg på en tur till Litchfields National Park blev betydligt bättre- dels för att det inte var lika varmt (+38C) först gjorde vi en båt tur på Adelaide River för att se Saltwater Crock's hoppa..själv hade jag tagit till en säkerhetsåtergärd och placerat mig mellan en fet amerikan och en tysk - dels för amerikanen säkerligen ser mumsigare ut än mig och tydligen är tyskar populära mumsbitar hos the "crocks"- alla "olyckor" som hänt med turister har tydligen vart tyskar. Efter en timme på en båt i värmen placerade vi oss i en kall buss och tog oss ner till Litchfields Park för att åter igen beundra omgivningen och bada i vattenfall( Wangi Falls & Florence Falls).Enormt varmt! vackert och avkopplande men den här fuktigheten musten ur mig! Har nu packat väskan ( åter igen!! ) med fuktiga kläder för att hoppa på flyget ner till Alice Spring. Ska åter igen ut i vildmarken för att campa i tre dagar.... See ya' mates!

     

Kommentarer
Postat av: helena

du har de fortfarande bra du.
kommer du inte hem snart?:)

2006-11-17 @ 12:01:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback