Melbourne, Australien

Värmen och en gastande sol slog emot mig  när jag klev ur flygplanet på Avalon Airport Melbourne.
Efter mindre än en timmes bussfärd in till centrala Melbourne stod jag med packning och karta för att leta mig till mitt nya hostel YHA Metro Melbourne Hostel och det var med glädje jag checkade in!!

Detta var rena rama lyx hotellet - delade rum med endast 3st andra och duscharna och toaletterna var i kanon skick .. man fick till och med varm varmvatten. Kanoners!! Detta kan man kalla är hög standard på ett hostel... Efter en snabb dusch satte jag kurs mot stadens centrum vilket tog mig mindre än en kvart. Same story as last time.... sprang gata upp och gata ner i Melbourne. En något mindre stad än Sydney med "bara" 4.4m invånare men jag tror då 80% av invånarna är kineser - detta är då mekka för kineserna för det vimmlar av dem...
Melbourne har självklart sitt eget lilla Chinatown... vilket jag beslöt mig för att besöka och prova på maten... men fan! fick en tallrik med friterade räkor och diverse frukter och grönt... vart tog riset eller nudlarna vägen....?!? men tydligen skulle man äta det så rätt upp och ner och doppa i någon soja... nå du det blev en dyr vatten för jag satt mest och bröt samman de friterade bitarna sa att det såg ut som om jag hade ätit något sen tog jag mig där i från till "mitt hak"- japp redan första dagen ramlade jag in och vi föll för varandra ... Nando's Portuguese flame grilled chicken restaurant... sen dess har det vart vi!!
Kanon ställe att rekommendera...kyckling av alla de slag!

Annars så blev det självklart lite shopping .... inför skaffat mig ett par riktiga bush shorts  och vad gör man i en storstad när man egentligen inte får shoppa! och har sett allt av värde att se... jo man tar sig till stranden... St Kilda Beach fick äran av mitt besök en dag. Soldyrkare som jag är så var det inte förrän den stunden jag satte fötterna ner i sanden som jag antligen kände att jag är faktiskt på semester!!! Solskyddsfaktor +30 på och sen pressande jag...  - man tror ju inte att man kan bli brun med solskyddsfaktor +30 (men det kan jag då säga att det kan man : )

En kväll när jag satt på vandrahemmets bar ( japp detta är ett riktigit hostel som har en bar och mat servering!!) så dök Safari Pete upp!! Safari Pete annordnar The Backpacker Travel Auctions" runt om på olika hostels och jag hade nog bara turen att ramla över denna... säsongen har ju inte heller riktigt börjat och med ett par VB i kroppen så ropade jag in tre Backpacker Tours till kanon pris!!! Happy days! - där sparde man in lite pengar! Kan behövas för det bär iväg.

Det känns av att  jag har gjort två storstäder tätt in på varandra och jag lär säga att jag är ganska mattad av det...  jag ser verkligen fram emot att komma ut på en road trip
-The Great Ocean Road ... next stop Adelaide!


See ya'

     
  

   


Kommentarer
Postat av: världens bästa Helena

ÅHH va jag blir avis på dig.. jag vill oxå sätta ner mina fötter i en fin sandstrand och ligga å steka mig i solen.

nu ska jag skicka ett mail till dig oxå

puss&kram

2006-10-05 @ 09:36:04
Postat av: helena

de blev inget mail, kanske skriver ett sen istället:)

2006-10-05 @ 16:56:57
Postat av: Malin

Suck vad jag är avis på dig. Här är det ruggigt ute. Jag o Maria har varit i kupolen o shoppat idag....men hon vill väl inte följa med mig dit mer gissar jag ;) (jag har ju lite problem (eller ganska stora faktiskt)att bestämma mig...!!!). På söndag åker vi iaf på vår hälsotripp, det ska bli skönt. Ha det så bra!!!/Malin

2006-10-06 @ 15:37:45
Postat av: Louise

Hej Anna
Det lyder som om du har det fantastisk down-under -kan glæde dig med at det pis-regner i Danmark!!!!
Skriver mail til dig i dag : )
kys og knus

2006-10-08 @ 10:40:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback