Sydney, Australien.

Så bar det äntligen iväg....11.6kg checkade jag in på Arlanda Måndag den 25 Sept på eftermiddagen för att ta flyget till London 18.35 med planen att vara  i Sydney ca.28tim senare...men planen sprack !!
Efter ca 54tim resande landade jag stinkande på Sydney Airport. Lite stel och trött men ändå på ganska bra humor tack vare mitt resesällskap Kristina som jag träffade i all kaos på London Heathrow.
Flyget mellan Stockholm och London blev försenat pga att det regnet i London ( som om det aldrig har regnat där förr!! ) och vi missade flyget som skulle ta oss till Sydney. I stället fick pallra oss trötta och smått irriterade till hotellet för att få ett par timmars sömn för att sedan infinna oss på flygplatsen igen för att försöka komma med ett flyg till Sydney... självklart var alla flyg fullbokade men vi var desperata att komma på ett flyg så vi tog vad som så det slutade med att vi fick sitta och vänta i 11tim på ett flyg som skulle ta oss via Hong Kong till Sydney. Som tur var hade vi sällskap av varandra och det kändes inte som om det var allt för jobbigt. Efter att jag sagt bye till mitt resesällskap började jakten på ett hostel och min enda plan var att få ett hostel med pick up för jag var tok för trött för att ta mig själv dit- så det blev egentligen första bästa som såg bra ut!  
Och mycket riktigt en galen italienare kom i en mini buss och knölade in mig och sen bar det iväg...

Väl framme vid vandrahemmet var det enda jag tänkte på en dusch!! så jag tänkte nog inte egentligen på vad jag checkade in på... det var billigt och centralt 3 nts för 54 AUD kanon tänkte jag men det fick jag sen smaka på... för stallet var inte alls vad det sa sig vara! Kanga Hostel Kings Cross Sydney- det höll på att rasa samman.... skabbigt äckligt och mer ett student hak än ett hostel... delade rum med 7st mixat. Trots dåligt med sömn sa tog jag mig ut från vandrahemmet och började utforska Sydney med sikte på Sydney Opera House.... jag blev lite glad när jag insåg att vandrahemmet i allafall låg så pass nära city center som det hade sagt att det gjorde. Efter en 15 min promenad var jag nere på stan och ytterligar 10min så stod jag på trappan på Sydney's stolthet. Jag och tusentals turister vara av 90% kineser. Följande dagarna bestod av ett enda turistande bland skyskrapor, hamnen och stranden.
Jag gjorde allt vad man kan göra pa tre dagar. Sydney Down Town Sydney Harbour, Sydney Opera House, The Rocks, Sydney Harbour, Bondi Beach, Sydney Tower och självklart den gamle goda Hop on Hop off Sightseeing Tour för att få med allt som jag evt. missat när jag vandrat gatorna i Sydney upp och ner.

Lite ensamt och långtrakigt i början innan man kom in i rutin med att turista och vara helt ensam om dagarna ... ensam och ensam är man ju inte riktigt när man trängs med 6,6 m andra + turister men man känna sig bra ensam ända. Mellan turistandet låg jag i Hyde Park och njöt av värmen och solen eftersom det än så länge är var här så var det riktigt behagligt att ligga och titta på pulsen av Sydney.

Kvällarna var långa dock ... och jag tillbringade dem på vandrahemmet - det var ju mer folk där än hemma på puben i Hedemora! Ett himmla drag!
 

Bye bye Sydney..... Next Stop Melbourne!!!

jag i Sydney


        
     

(Popuppbilder, så klicka för att förstora)


Kommentarer
Postat av: Linda Andersson

Krama en koala från mig.....

Postat av: Linda Andersson

eller en kängeru!

2006-10-03 @ 10:48:36
URL: http://skanemoderaterna.se/linda
Postat av: Pirjo

Tjaa Globetrotter...
Kul att höra av dej, vad avis jag är..! Här går allt sin gilla gång, så våga inte ens försöka ha hemlängtan!! Upptäck världen, så får vi andra vara med på ett hörn när vi läser om dina äventyr..
Kramar/Pirjo

2006-10-03 @ 11:45:31
Postat av: Malin E

Hejsan Anna!!!
Du är ju blivit en riktig "bloggare"..-kul skrivet men kanske mindre kul att uppleva(resan alltså). Det ska bli intressant att följa din resa från andra sidan jordklotet. Ha det bra och jag lovar att om det händer "skvaller" eller annat av värde ska jag genast vidarebefodra...men hittills NADA. Ha det bra nu. Kram från Malin o jag är säker att Maria hälsar!

2006-10-03 @ 14:20:40
Postat av: Ida

Åh, du kan aldrig ana hur långtråkigt de är här hemma utan dig!
My god + att jag måste laga maten helt själv.
So boring!
Spändera pengar utav bara faon nu och skynda dig hem till H:et igen vettja.
Fler än jag som saknar dej här hemma!
kramo. /

2006-10-03 @ 15:29:19
URL: http://stammen.blogg.se
Postat av: Louise

Hej Anna
Hvor ser du fin ud i Sydney!! Solbrun og afstresset : ) Det er lidt mærkeligt at tænke på du er så langt væk - men jeg er sikker på du har det godt. Er lige kommet tilbage efter en dags golf i Hæsselholm i Skåne - pisregnede og var lidt koldt - men også rigtig hyggeligt : )Savner dig!! Kys og knus

2006-10-03 @ 16:15:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback