Christchurch , New Zealand



Va' hande egentligen pa 2 1/2tim flygtur.... fran +27C i Sydney till +15C i Christchurch.Kallt som satan!
 
Nytt land-ny valuta och nytt mobil nummer!!!! det ar ungerfar sa i den foljden som jag tar det.... sa snart jag betat mig genom alla fragor for att ta mig in i New Zealand och fatt mina vandringskangor putsade genom en linslus sa fick jag antligen klampa genom och stalla mig i kon till bankomaten med min 19.2kg ryggsack.
Med nya sedlar i planboken traskades det vidare till bussen som tog mig till vandrahemmet for att riva upp fleecetrojan innan jag tog kartan och borjade orientera mig runt om i Christchurch i sikte mot Vodafone.
Efter att infor skaffat mig "ett liv" sa borjade nasta uppdrag .... uppdrag leta supermarket for att inforskaffa mig foda de narmsta dagarna.
Val tillbaks till vandrahemmet for en varm dusch sa vart jag och talande med tva tjejer fran Goteborg som skulle aka till Sydney dagen efter... pumade lite information eftersom de rest runt pa New Zealand i 4v -fick med mig fler bra med tips men det som var allra bast var att de har spenderat en hel del i Asien sa jag har nu fatt en hel del tips om vad och vad jag inte ska.
Kalas bra... men jag lar nog inforskaffa mig en Lonely Planet vilket fall.... det kanske inte haller att resa helt utan.

   


Andra dagen sa tog jag pa mig jeansen for forsta gangen och pa med fleece jackan och ivag ut pa stan for att gora Christchurch.... vilket jag lyckades med ...Lordag och marknad i stan samt underhallning av diverse talanger pa gator och torg. Om det inte hade vart sa himmelens kallt!
Som alltid sa finns det en botanicgarden som jag tog en svang om i men tyvarr var det for lite action att jag nojde mig att stoppa nasan i nagra rosor och se lite intresserad ut- sen fick det vara nog!
 Det haller sig fortfarande  under +20C och blaser en hel del sa jag har forstatt att jag lar inforskaffa mig ett par vindbyxor ...sa uppdraget for dagen blev vindbyxor men med mindre forkylning pa gang sa blev det att pallra sig tillbaks till vandrahemmet och agna resterande av dagen uppkrupen i soffan med soduko och en kopp te.

Battre lycka tredje dagen.... var nog forst ut pa Christchurch's gator den Sondag morgonen..... men sjalvkart var turistbyran oppen sa jag kunde ga in och varma mig innan jag fortsatte min jakt efter vindbyxor och efter mycket provande och en uthallig expedit sa kom jag dar i fran med ett par nyinskaffade khaiki vindbyxor ( on sale)som ska halla mig fit under min vistelse har.

Har forstatt efter att ringt runt fler vandrahem att det borjar bli hogsasong speciellt under jul och nyar och den layback stilen som jag dragit pa mig fran Australien haller inte helt ut... har galler det att planera och boka i tid for att fa vara me' i matchen...sa jag agnade i stortsett resten av Sondagen till att planera min resa har i New Zealand och antligen fatt vandrahemmet bokat vid Franz Josef's glaciar - en verkligen lattad eftersom det vart trokt att fa plats och jag kan nu pusta ut! Nyar ar klart.... och jag kan halla mig till min reseplan.

Vilken skillnad fran Sydney's julhysteri till Christchurch lugn ( har kladde de granen igar!)- harligt att ater igen se de gamla byggnaderna och den skottska stilen. Foredrar den stilen an de betongkartongerna Australien erbjod.
Fran beachlooken till frilufslooken samt jag tror alla ungdommar har gatt in for en svartrockar stil. Det vimmlar av demoner.
For att vara en storstad sa tycker jag den inte har sa mycket att erbjuda i centrum det ar ju catedralen da mitt i centrum samt mallstreet , en sparvagn som tuffar forbi da och da, massor av turistsbutiker som ar fullproppade av lamm,fleecetrojor och maoridesign och sen vad vore en stad utan en botanic garden.
Vad har vi mer... jo vi har Art Center.... men eftersom jag lider av konstintresse och talamod sa var det uteslutet for min del.... men jag har sett byggnaden iallafall.  
Utbud av pubar ar det da gott om...  samt cafe'er.... (snyft saknar er tjejer! Vad vore en fika utan er! sa det blev ingen fika for mig.)
Christchurch har dock ett stort utbud av turer och sa fick det bli en for mig ocksa...av allt att vraka av valde jag en Lord of the Ring Tour. http://www.hasslefreetours.co.nz/lotrtours.html .

-------------------------------------------------------------------------------------------------
En nagot uttrakad och lite overgiven ensam Anna blev overlycklig nar antligen Viki dok upp pa sondag kvallen.Vi mottes upp for en bit mat och ett par ol for att ga igenom de sista veckorna sen sist - sen var det march i sang for att vara fit for infor var Lord of the Ring Tour..... och jag har resesallskap... ja men ar det inte trevlig sa sag.... iallafall for en dag!!!!

Blev upp plockade av en gubbe som visade sig vara en sann dar som drar skamt som inte ens ar roliga ... och forsoker skoja till allt men det blir bara fel. Med andra ord -sa var vi fast med en dryg gammal guied....tack vare Viki's friska humor sa blev turen valdigt lyckad anda och vi skrattade gott.
Istallet for doda kangrus liggande langs vagen som i Australien ligger det doda kaniner har, gront och enormt vacker omgivning... paminner om Skottland.Enormt vackert!
Man kan val inte saga att jag ar nagon Lord of the Ring fanatiker men man bor da ha sett filmen fler an en gang for det var mycket som inte jag kom i hag fran filmen. Men med lite hjalp fran guiden och lite uppfriskande bilder sa fick jag klart for mig vilken del av LOR filmen som blivit filmad dar vi nu var.

      



Val tillbaks i Christchurch var det dags att packa om men jag blev att prata med grannen under mig i rummet pa vandrahemmet istallet tills jag skulle mota upp Viki for en avskedsol.
Lyckades fa med mig Chris ( grannen under fran Minnesota USA) ocksa sa vi tog ett par ol och prata och kvallen slutade med lite en lektion i biljard.
 Ater igen sa visade sig att Chris ska soder ut och jag norr ut ... Viki ska hem till London sa det var saga hej hej och fa se om man ses igen... trist trist men sant ar backpacker livet.




Sa var det att rora pa sig igen... man kan ju inte ligga still i Christchurch....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback