Franz Josef , New Zealand

Åter igen på bussen söder över med sikte på Franz Josef efter att slingrat oss ner genom regn i massor kom vi till Franz Josef där jag hade planerat stanna över nyår men vad jag inte hade räknat med att det var super liten by. 
Regnet vräkte ner hela dagen och efter att ha grävt fram väskan längst in i bagageutrymmet i bussen, en mindre promenad till vandrahemmet drängt i regn checkat in så blev det inte mycket mer än att trängas med alla andra framför ett par filmer...vad kan man annars göra när det vräker ner regn i Franz Josef.
Har drabbats av enorm hemlängtan och tappat the backpacker spirit big time! jag är inte den enda heller det verkar vara något som drabbats det flesta backpackers...det är helt enkelt inte bara super kul att turista.
Jag har nog drabbats av en tre månaders kris och jag lär säga att vädret inte hjälper till!
Hur som haver 4 nätter planerad i Franz Josef och som sagt var ,det finns mycket att göra bara vädret håller... men det ar dyrt hujeda mig! tack o lov bor jag på ett super mysigt vandrahem Chateua Franz med öppen brasa widescreen tv samt 200 filmer... jag tror jag överlever 4 dagar här utan problem.

       
Andra dagen i Franz Josef .... solen skiner och inte några tecken till regn...passar perfekt med min planerade Heli- Hike  http://www.franzjosefglacier.com/heli-hike.html  som jag kostat på mig.
Kreditkortet vrider på sig men hur ofta får man chansen att flyga upp på Franz Josef glacier och vandra tim ja den kommer nog inte komma igen....så jag gör det ...hoppar över allt annat galet man kan göra i detta land... för de galna tingen kan man göra världen över oftast.
Efter att ha snört på oss världens tyngsta kängor fått en jacka och glidigt upp med helikoptern till
Franz Josef Glacier var det dags för dagens första övning...sno på sig isdubbar på kängorna... som inte var så bara!



                     
 

Kängorna var tillräkligt tunga innan och de blev då inte lättare av isdubbar...jisses trodde inte jag skulle kunna flytta fötterna alls.
Det var tunga steg och ett bra träningpass för benmusklerna.. kände sig som man vandra på månen - traskade vi runt i 2 timmar ...otroligt vackert med berg och glacier samt vädret..det var kanon väder.. full i solkräm på med solbrillorna och bara hoppas att man inte slutar med en tvättbjörn solbränna!
Det hade just settat fint!
Hamnade med Miss Chicago och Miss Melbourne och vi hade super kul....tyvärr drog Miss Chicago vidare men Miss Melbourne blir kvar över nyår! 


        


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback