Town of 1770 & Agnes Water

Att ta död på en hel dag i Airlie Beach ska väl gå...bara det inte är för varmt. Och självklart denna dag som jag var tvungen att från kl 10 på morgonen då jag checkade ut från vandrahemmet till 23.50 på kvällen då jag skulle ta nattbussen var mer eller mindre "hemlös" så var det olidligt varmt att min plan att ligga vid lagoon var helt utesluten.
Istället låg jag i skuggan tillsammans med 100tals andra i en park och försökte slå ihjäl tiden med att sova ikapp men det var helt omöjligt.
När mörkret kom gick jag och tog ut min ryggsäck och begav mig till stranden som låg brevid busshållsplatsen där låg jag och löste min sudoku tidning och njöt av havet och stjärnhimlen tills jag fick sällskap av en australienare som hade sovit ruset av sig på stranden... han kom krypande på alla fyra mot mitt "lager"-antar att min bamse stora ryggsäck till kudde var intalande.
Så där låg jag och en full australienare och bubblade tills jag var tvungen att ta nattbussen som skulle ta mig mot Town of 1770.

Jag har blivit rekommenderad av fler backpackers att 1770 är kalas bra så jag tänkte att jag skulle ta mig dit och spendera ett par dagar... komma från turist vimlet ett tag för enligt vad jag har hört så är det en lugn och inte allt för många turister hittar dit.
Dum snål som jag helt plötsligt blev så tänkte jag spara in på en natts boende!!! hela 23$!
Men det var då det dummaste jag gjort på länge för jag fick då inte nå sömn alls på den där bussen... så jag kom fram till 1770 kl 10 dagen efter super trött och hela dagen blev mer eller mindre förstörd.
Jag har då lärt mig min läxa big time!- inga fler dumsnåla ideer här! jag har ju trots allt en Champagne Backpackers ( enl. mina övriga backpackers vänner).
Så min första dag i 1770 blev det inte mycket gjort... bodde på ett kanon mysigt vandrahem -Cool Bananas och hängde där med alla de övriga backpackers.
Tog en guided tur runt Town of 1770 och Agnes Water men det var snart gjort .... för det är mega litet och väldigt avslappnat- åter igen en beach stad men inte alls någon turisthysteri men jag antar att det är på väg att bli det om ett par år.



Efter 12 tim sömn var jag mer allert - är man i Australien då ska man göra det eller hur? och nu har jag gjort det.... jag har tagit min livs första surflektion.
Och det är absolut det roligaste jag har gjort..... jag är ju inte riktigt en smidig delfin i vattnet utan mer åt en klumpig sköldpadda men att surfa var super kul och förbaskat svårt.
Det är mycket teknik och övning och efter tre timmar med en mycket tålamodig instruktör lyckades jag stå på brädan i hela 5sek innan jag blev uppäten av en våg! I övrigt så guppade jag runt på brädan och försökte hitta tekniken. Spendera mer tid under vattnet än ovan på !!!
Brädan var nästan dubbelt så lång som mig och vägde mer än vad man kan tro så jag fick ett riktigt träningspass... och det kändes dagen efter!
Resten av dagen spenderade jag på stranden och lapade sol och njöt att få bada i havet igen utan stingersuit.
Men känner mig mer än mattad av alla stränder - har man sett en har man sett dem alla och jag längtar till något annat så jag beslöt mig för att ändra min reseplan ,12 tim bussfärd ner till Brisbane som blir mitt nästa stop.

           


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback