Queenstown ( Milford Sound ) New Zealand

God fortsättning på det nya året!!!!
Nytt år nya tag....

Dags att hoppa på bussen och lämna Franz Josef för att ta mig ner till Queenstown...alla talar om Queenstown dels för att det är så himla dyrt där men dels för att det är där man utför de flesta galna aktiviteter.
I en full proppad buss tog vi oss först förbi Foz Glacier...börjar få nog av glacierer....en mindre variant av Franz Josef... ut och ta lite kort sen in i bussen igen -  för att ta oss vidare till Lake Matheson.... en sjö som man ser på mer eller mindre varenda vykort här i New Zealand... och visst förstår man det...det var otroligt vackert!
     


Vi fortsatte ta oss inlands mot Lake Wanaka och Lake Hawea för att släppa av några som valt att spendera en natt i Wanaka- själv satt jag troget kvar.

        

Vi gjorde ett stopp till innan vi kom till Queenstown  - vid River Kawerau där A J Hackett (galna uppfinnare av bungy jump)satte igång den idiotiska verksamheten -som ni förstar så blir det inge bungy jump för mig-nopp det räc kte att jag tog mig upp på bron där man hoppar ifrån..det var tillräckligt för mig-vi stannade dock en timme för att se alla andra knäppskallar slänga sig ut för bron för att sen tidig kvällning glida in i Queenstown.


♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦


Nästa dag blev en tidig och en lång dag... åkte iväg på Milford Sound trip http://www.kiwidiscovery.com/index.cfm/milford ...kalas väder solen sken men sablars kallt i luften så fleecejackan är mig trogen.
Genom berg och gröna slätter med vita prickar... jag har då aldrig i hela mitt liv förstått vad alla dessa får ska... det är proppat med dem... NZ måste vara fårens Kina!!
Det växlade då och då med lite kossor och så helt plötsligt dyjer det upp ett gang hjortar .... minsann har inte nya zeelandarna kommit på att man kan ha deerfarming! strålande! Så det traskar runt hjort i hagarna....
Slingrig väg och glad i hagen att jag propat i mig aksjuketabletter gled vi genom Fjordland National Park för att sen komma till Milford Sound.


       


Där trängdes vi ihop på en båt för att ta oss ut i fjorden 1 1/2tim och njuta av utsikten och trängas med chingchongare och amerikanare.
De måste ha reat ut direkt flyg till Queenstown i amerika för det kryllar av jankare!!! jag behöver nog inte nämna att det är gott om chingcongare ( asiater- har svårt me' att se skillnaden) det kryllar av dem... de och får!


         



♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦

Queenstown.... vackert med himla dyrt! Strossade mest runt och försökte undvika att spendera pengar...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback